Op verschillende locaties is het mogelijk dat kinderen filosoferen. In de agenda staat waar binnenkort de "hersengymnastiek" start.
Het ligt voor de hand dat men op de basisschool tijd maakt
voor een uurtje filosoferen per week. Tussen alle andere vakken
door is dat heel goed mogelijk. Die vakken worden vaak als
geïsoleerd onderwerp behandeld: taal, rekenen, geschiedenis,
biologie, natuurwetenschap. Filosofie fungeert dan als het water
waarin al deze losse eilandjes liggen. Filosofie is immers de
moeder van alle wetenschappen. Het uurtje filosoferen kan aan al
deze onderwerpen raken en geeft de kinderen het gereedschap dat ze
tijdens alle lessen kunnen hanteren. Maar natuurlijk ook thuis. Het
"verloren" uurtje wordt ruimschoots goed gemaakt doordat
de kinderen beter gaan lezen, formuleren, enzovoorts.
Als je vind
dat de kinderen op jouw school ook beter worden van filosoferen, neem dan
contact met me op. Bijvoorbeeld via de knop "Stel je vraag". Ik kom graag
het een en ander toelichten voor de docenten of in de ouderraad.
Het is ook mogelijk dat je kind mee doet aan het Filosofisch KinderCafé. In een kleine groep gaan de kinderen dan een aantal keer een uur filosoferen. Omdat je filosoferen niet in één keer leert is het van belang om alle sessies bij te wonen. Alleen door aan de oefeningen deel te nemen kun je je zelf de filosofische houding aanleren. Elke bijeenkomst eindigt met een samenvatting die de groep kinderen aan hun ouders geeft. Op die manier weten de ouders over welke onderwerpen de kinderen hebben gefilosofeerd. En ben je voorbereid op vragen die je kind thuis kan gaan stellen.
Veel kinderen gaan na school niet meteen naar huis maar blijven nog even bij de BSO. Filosoferen zou dan een keuze-activiteit kunnen zijn. De opzet is verder hetzelfde als bij het filosofisch kindercafé.